Доповіді

Мар’ївський навчально-виховний комплекс


Доповідь на тему:

 "Формування екологічних компетентностей на уроках біології"







Підготувала:вчитель біології, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Паливода О.М.



Девіз: «Природа не благає, природа потребує захисту!»

Громадяни України мають конституційне право на безпечне для здоров’я і життя довкілля. Конституція визначає також їхній обов’язок: не заподіяти шкоди природі. Але з кожним роком усе більш актуальною стає проблема охорони навколишнього середовища, тому дуже гостро постало питання про виховання в учнів правильного ставлення до природи, формування екологічно грамотних й екологічно відповідальних членів нашого суспільства.
Головна мета освіти взагалі й сучасної освіти в Україні зокрема – це виховання людини свого часу, яка, до того ж, має запас знань, що дозволяють їй орієнтуватися в основних науках базових дисциплін, а також у сучасному житті. Формування громадянина свого часу – завдання складне й відповідальне. Кожний учень, розуміючи його по своєму, здійснює його тією чи іншою мірою, яку дозволяє досвід, обсяг знань, професійні вміння, а також людські індивідуальні якості.
Система екологічної освіти учнів, яка створена в нашому НВК, забезпечує формування екологічно-усвідомленого мислення школярів через наповнення екологічним змістом майже всіх навчальних предметів, реалізацію різноманітних проектів, практичне спілкування з природними об’єктами, багато інших різноманітних форм роботи, які здійснюються в закладі. Усе це створює оптимальні умови для самореалізації та розвитку творчих здібностей учнів, забезпечує поглиблення екологічних знань школярів та здійснення профорієнтаційної роботи, відволікає учнів від негативного впливу «вулиці», залучає до активної, суспільно корисної діяльності, у тому числі зі збереженням навколишнього середовища.
Одним із напрямків нашої роботи з екологічної освіти школярів є знайомство з природою рідного краю під час різноманітних подорожей та екскурсій, і заочна подорож по областях України, і підготовка та реалізація різноманітних проектів з цього питання. Усе це виховує в дітей позитивне, бережливе ставлення до навколишнього середовища, дозволяє краще пізнати скарби рідного краю, впливає на фізичний розвиток школяра тощо.
Освітні завдання дуже складні й різноманітні, але, безперечно, одним із найважливіших є екологізація програм, формування людини, для якої екологічне сприйняття навколишнього світу стало б нормою життя.
Населення нашої планети тривожить безліч екологічних проблем: потепління клімату, стоншення озонового шару, кислотні опади, поховання величезної кількості токсичних відходів і величезні купи побутового сміття, нестача води на планеті, зменшення видової різноманітності живих організмів, ерозія ґрунтів, забруднення атмосфери різними видами забруднювачів і , нарешті, збереження самої людини як біологічного виду.
Усе це хвилює і громадян України, але до світових екологічних проблем додаються ті, що особливо турбують жителів нашої держави, а на них накладаються ще й проблеми кожного регіону, яких і так багато. Накладаючись одна на одну, вони дають дуже тривожну картину й дуже несприятливе навколишнє середовище. Освічена людина нашого часу не може стояти осторонь цих проблем, вона не може, не має права бути з ними незнайома, оскільки вони впливають на стан здоров’я будь-якого жителя нашої планети, тим самим здійснюючи дуже сильний вплив на все життя.
Освіченою людиною в сучасних умовах не може вважатися та, що не має відповідної суми знань про життя в усіх його проявах. Людина, яка не любить і не розуміє природу своєї Землі, не може називатися патріотом своєї Батьківщини. Особливо зрозуміло стає необхідність вивчення біологічних і біосферних законів у разі більш пильного вивчення екологічних проблем Запорізької області, у якій ми живемо. Як і раніше, зберігається тенденція до зменшення кількості окремих видів тварин і рослин; викликає стурбованість висока смертність і низька народжуваність серед населення. І все це на тлі вкрай несприятливої ситуації на всій території України.
Розв’язувати ці проблеми необхідно, і чим раніше, тим більше надій на позитивний результат. Зробити це складно, тому що вони вимагають значних фінансових витрат. Школа, природно, розв’язати фінансовий бік цих проблем не може, але вона може інше: донести до кожного учня, а отже, і до кожної людини важливість і гостроту цих проблем. Знання продовжує розуміння, а розуміння має призвести до розв’язання проблем рано чи пізно, інакше людство позбавиться свого майбутнього.
Отже, необхідність екологічної освіти й формування екологічного стилю мислення очевидні. Навіть якщо можна було б уявити, що раптом відразу всі наші екологічні проблеми, що назрівали десятиліттями, а то і століттями, розв’язалися б, і в цій ідеальній, з погляду екології, країні продовжували б жити люди, безліч людей, які забруднюють середовище сміттям і відходами виробництва. На скільки б вистачило сили у природи пручатися цьому? Ймовірно, з огляду на ступінь «цивілізованості» сучасного людства, ненадовго. Отже, найголовніше, хоча й, безперечно, найважче – це сформувати людину не просто екологічно грамотну, але й екологічно мислячу, таку, що живе за екологічними законами. А для цього необхідна система екологічної освіти й виховання.
Питання екології розглядаються в кожному класі, а вчитель, плануючи уроки, постійно порушує екологічні проблеми. З цих питань написано багато методичних розробок і рекомендацій. Учителі НВК можуть поділитися чималим досвідом як урочної, так і позаурочної позакласної роботи з цих питань, тобто екологічне виховання існує. Ми, учителі, здійснюємо його кожен по-своєму, але, звичайно ж, відповідно до вимог програм. Чим раніше в дитини сформуються стереотипи, погляди, звички, прихильності, тим глибше вони пронизують її психіку й карбуються в її свідомості.
Світ живого величезний і різноманітний. Не можна охопити неосяжне, вивчити все живе в рамках шкільної програми. А віддати чому-небудь перевагу дуже складно. Адже світ комахи не менш цікавий, ніж світ слона чи лева, а клітина побудована не простіше, ніж біосфера. Однак, вибирати все-таки потрібно. Адже кожна жива істота—це величезний, ще не зрозумілий до кінця світ, у який можна вдивлятись до нескінченності. Вдивлятися, сподіваючись знайти відповіді на питання, розгадати тисячі загадок і розкрити тисячі таємниць, головна з яких є і буде – таємниця самого життя. Отже, збереження життя в усіх його проявах – найважливіше завдання людства, що і є складовою цього життя, а формування людини, яка прагне зберегти життя на Землі в усьому його різноманітті, -- найважливіша мета освіти.



Мар'ївський навчально-виховний комплекс

Доповідь
«Застосування інтерактивних методів на уроках природознавства»
Підготувала: вчитель біології Паливода О.М.
       
2008/2009 н.р.
Казка, гра, фантазія – життєдайне джерело дитячого мислення, благородних почуттів та прагнень.
                 В.Сухомлинський
Сучасне життя потребує активної творчої особистості. Виховати її можна лише впроваджуючи в педагогічну практику стратегії розвитку критичного мислення. Завдання цієї стратегії полягає у «пробудженні свідомості», коли молода людина усвідомлює реалії, що оточують її, і шукає шляхи розв’язання проблем. Такий підхід співзвучний концепції особистісно орієнтованого навчання і нерозривно пов'язаний із застосуванням активних та інтерактивних технологій.
Існує велика кількість інтерактивних технологій навчання – проблемна лекція, парадоксальна лекція, евристична бесіда, пошукова лабораторна робота, розв’язання ситуаційних задач, кооперативне навчання, колективно групове навчання, ситуативне моделювання. Вони можуть бути використані на різних етапах уроку: під час первинного оволодіння знаннями, під час закріплення й удосконалення, під час формування вмінь та навичок. Їх можна застосовувати також як фрагмент заняття для досягнення певної мети або ж проводити цілий урок з використанням  окремої технології.
Створення психологічного клімату.
Для успішного впровадження технологій розвивального навчання необхідно памятати, що уроки мають захоплювати учнів, пробуджувати в них інтерес до самостійного мислення та дій. Тому дуже важливо на початку заняття створити позитивну психологічну атмосферу, яка сприятиме особистості. Дітей потрібно вразити, здивувати, зацікавити та заінтригувати. Для вирішення цієї проблеми рекомендується використовувати «розминку», яка змінює так звані організаційні моменти уроку і до того ж відіграє певну роль в обґрунтуванні навчання.
Активні Методи навчання.
Активне навчання використовує систему методів і прийомів, спрямовану головним чином не на повідомлення готових знань, їх запам’ятовування відтворення, а на організацію учнів для самостійного здобування знань, засвоєння умінь і навичок у процесі пізнавальної і практичної діяльності.
Парадоксальна розповідь.
Парадоксальна розповідь (від грецького – несподіваний, дивний) --  це розповідь, яка містить хибні або неправильні твердження. Спираючись на свої знання, учням необхідно виділити парадоксальні моменти та довести, у чому полягає їх хибність. Під час виконання цієї вправи розвивається вміння швидко і логічно мислити, стисло конспектувати, чітко висловлювати свою думку.
Інтерактивні технології навчання
Інтерактивні технології базуються на постійній активній взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це спів навчання, взаємонавчання, тісна взаємодія в міні-колективі (групі, ланці, команді), коли і учні, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання.
Мозковий штурм.
Опираючись на життєвий досвід та знання, всі учасники обговорення вільно висловлюють свої думки. Мозковий штурм спонукає учнів виявляти творчість,розвиває вміння швидко аналізувати ситуацію.
За короткий термін (до 3 хв.) вдається зібрати велику кількість ідей (записуються на дошці). На завершальному етапі цієї вправи зібрані ідеї систематизують, аналізують, обговорюють та виділяють абсурдні, хибні й ті, що допоможуть розв’язати проблему. Пропозиції щодо вирішення проблеми зберігаються протягом уроку і використовуються як опорний конспект під час узагальнення і систематизації вивченого матеріалу.
Перед виконанням завдання учнів ознайомлюють з правилами мозкового штурму:
ü Висловлюйте все, що спадає на думку.
ü Не обговорюйте і не критикуйте висловлювання інших.
ü Можна повторювати ідеї, запропоновані будь-ким іншим.
ü Розширення вже ідеї заохочується.
Мікрофон
Ця технологія є різновидом загально групового обговорення певної проблеми, яка дає можливість кожному сказати щось швидко, відповідаючи по черзі.
Організація діяльності учнів.
Перед класом ставиться запитання. Учням пропонується олівець, що імітує мікрофон, який вони будуть передавати один одному, по черзі беручи слово. Говорити може тільки той, хто тримає олівець. Якщо учень не має що сказати, він передає слово однокласнику. Важливо не обговорювати і не критикувати чужі відповіді. По закінченню вчитель або учень, який добре володіє цією темою, підбиває підсумки.
Рішення ситуаційних задач
Ситуації слугують для учнів конкретними прикладами  для ідей та узагальнень, забезпечують основу для високого рівня абстрагування й мислення, зацікавлюють та захоплюють, допомагають пов’язати навчання з досвідом реального життя, дають шанс реального застосування знань.
Ця права навчає учнів ставити запитання, відрізняти факти від думок, виділяти важливі та другорядні обставини, аналізувати та приймати рішення.
Мозаїка.
Ця технологія використовується для створення на уроці ситуації, яка дає змогу учням працювати разом для засвоєння великої кількості інформації за короткий проміжок часу.
Для використання такої вправи учні поділяються на експертні групи, які отримують завдання для експертизи. Працюючи з додатковою літературою чи іншими джерелами інформації, члени групи складають блок-схеми експертної оцінки. Після завершення утворюються консультаційні групи, до яких входять по кілька учнів з кожної експертної групи. Діти обмінюються результатами експертиз,Ю аналізують матеріал у цілому, занотовують необхідну інформацію, а після завершення роботи повертаються до свої експертних груп, де остаточно узагальнюють весь матеріал.
Гра як інтерактивний метод навчання.
Гра… Вона  входить у життя дитини з раннього віку. Граючись, діти глибше пізнають життя, набувають різних навичок і вмінь. Недарма ж гру називають «восьмим чудом світу».
«Казка, гра, фантазія – життєдайне джерело дитячого мислення, благородних почуттів та прагнень», -- писав В.Сухомлинський. активізація пізнавальної активності та розвиток інтелектуального мислення – це ті проблеми, які вирішуються і процесі ігромистецтва, колективної радісної дії вчителя і учнів, у стані емоційної піднесеності. Перевірка знань на уроці, яка відбувається у формі гри, н6е нав’язується дітям, не викликає у них неприємних відчуттів. Гра висуває до дитини моральні вимоги, виховує почуття справедливості, чесності, відповідальності перед командою, розвиває доброзичливе ставлення один до одного.
Ігри можна використовувати як на певних етапах уроку, так і на окремому заняття. Тривалість гри може бути різною – це залежить від мети, якої хоче досягнути вчитель цією грою.
Висновок: ЗАСТОСУВАННЯ ІНТЕРАКТИВНИХ ТЕХНОЛОГІЙ НАВЧАННЯ СПРИЯЄ РОЗВИТКУ НАВИЧОК КРИТИЧНОГО МИСЛЕННЯ ТА ПІЗНАВАЛЬНИХ ІНТЕРЕСІВ УЧНІВ. НА УРОКАХ, ДЕ ВИКОРИСТОВУЮТЬСЯ ЦІ ТЕХНОЛОГІЇ, ДІТИ ПОЧУВАЮТЬ СЕБЕ ВПЕВНЕНО, ВІЛЬНО ВИСЛОВЛЮЮТЬ СВОЇ ДУМКИ І СПОКІЙНО СПРИЙМАЮТЬ ЗАУВАЖЕННЯ, АДЖЕ ВОНИ Є АКТИВНИМИ УЧАСНИКАМИ НАВЧАЛЬНОГО ПРОЦЕСУ. В АТМОСФЕРІ ДОВІРИ ТА ВЗАЄМОДОПОМОГИ ЛЕГКО РОБИТИ ВІДКРИТТЯ, УСІДОМЛЮВАТИ ВАЖЛИВІСТЬ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ.

САМЕ ЗА ТАКИХ УМОВ МОЖЛИВЕ ВИХОВАННЯ ОСОБИСТОСТІ, ПІДГОТОВЛЕНОЇ ДО МАЙБУТНЬОГО, У ЯКОМУ НЕОБХІДНО РОЗВЯЗУВАТИ ПРОБЛЕМИ ТА ПРИЙМАТИ КОНКРЕТНІ РІШЕННЯ.   



Мар’ївський навчально-виховний комплекс




Підготувала:вчитель біології, вчитель вищої категорії, вчитель-методист Паливода О.М.


Девіз: «Природа не благає, природа потребує захисту!»

Громадяни України мають конституційне право на безпечне для здоров’я і життя довкілля. Конституція визначає також їхній обов’язок: не заподіяти шкоди природі. Але з кожним роком усе більш актуальною стає проблема охорони навколишнього середовища, тому дуже гостро постало питання про виховання в учнів правильного ставлення до природи, формування екологічно грамотних й екологічно відповідальних членів нашого суспільства.
  Головна мета освіти взагалі й сучасної освіти в Україні зокрема – це виховання людини свого часу, яка, до того ж, має запас знань, що дозволяють їй орієнтуватися в основних науках базових дисциплін, а також у сучасному житті. Формування громадянина свого часу – завдання складне й відповідальне. Кожний учень, розуміючи його по своєму, здійснює його тією чи іншою мірою, яку дозволяє досвід, обсяг знань, професійні вміння, а також людські індивідуальні якості.
   Система екологічної освіти учнів, яка створена в нашому НВК, забезпечує формування екологічно-усвідомленого мислення школярів через наповнення екологічним змістом майже всіх навчальних предметів, реалізацію різноманітних проектів, практичне спілкування з природними об’єктами, багато інших різноманітних форм роботи, які здійснюються в закладі. Усе це створює оптимальні умови для самореалізації та розвитку творчих здібностей учнів, забезпечує поглиблення екологічних знань школярів та здійснення профорієнтаційної роботи, відволікає учнів від негативного впливу «вулиці», залучає до активної, суспільно корисної діяльності, у тому числі зі збереженням навколишнього середовища.
   Одним із напрямків нашої роботи з екологічної освіти школярів є знайомство з природою рідного краю під час різноманітних подорожей та екскурсій, і заочна подорож по областях України, і підготовка та реалізація різноманітних проектів з цього питання. Усе це виховує в дітей позитивне, бережливе ставлення до навколишнього середовища, дозволяє краще пізнати скарби рідного краю, впливає на фізичний розвиток школяра тощо.
   Освітні завдання дуже складні й різноманітні, але, безперечно, одним із найважливіших є екологізація програм, формування людини, для якої екологічне сприйняття навколишнього світу стало б нормою життя.
   Населення нашої планети тривожить безліч екологічних проблем: потепління клімату, стоншення озонового шару, кислотні опади, поховання величезної кількості токсичних відходів і величезні купи побутового сміття, нестача води на планеті, зменшення видової різноманітності живих організмів, ерозія ґрунтів, забруднення атмосфери різними видами забруднювачів і , нарешті, збереження самої людини як біологічного виду.
   Усе це хвилює і громадян України, але до світових екологічних проблем додаються ті, що особливо турбують жителів нашої держави, а на них накладаються ще й проблеми кожного регіону, яких і так багато. Накладаючись одна на одну, вони дають дуже тривожну картину й дуже несприятливе навколишнє середовище. Освічена людина нашого часу не може стояти осторонь цих проблем, вона не може, не має права бути з ними незнайома, оскільки вони впливають на стан здоров’я будь-якого жителя нашої планети, тим самим здійснюючи дуже сильний вплив на все життя.
   Освіченою людиною в сучасних умовах не може вважатися та, що не має відповідної суми знань про життя в усіх його проявах. Людина, яка не любить і не розуміє природу своєї Землі, не може називатися патріотом своєї Батьківщини. Особливо зрозуміло стає необхідність вивчення біологічних і біосферних законів у разі більш пильного вивчення екологічних проблем Запорізької області, у якій ми живемо. Як і раніше, зберігається тенденція до зменшення кількості окремих видів тварин і рослин; викликає стурбованість висока смертність і низька народжуваність серед населення. І все це на тлі вкрай несприятливої ситуації на всій території України.
   Розв’язувати ці проблеми необхідно, і чим раніше, тим більше надій на позитивний результат. Зробити це складно, тому що вони вимагають значних фінансових витрат. Школа, природно, розв’язати фінансовий бік цих проблем не може, але вона може інше: донести до кожного учня, а отже, і до кожної людини важливість і гостроту цих проблем. Знання продовжує розуміння, а розуміння має призвести до розв’язання проблем рано чи пізно, інакше людство позбавиться свого майбутнього.
   Отже, необхідність екологічної освіти й формування екологічного стилю мислення очевидні. Навіть якщо можна було б уявити, що раптом відразу всі наші екологічні проблеми, що назрівали десятиліттями, а то і століттями, розв’язалися б, і в цій ідеальній, з погляду екології, країні продовжували б жити люди, безліч людей, які забруднюють середовище сміттям і відходами виробництва. На скільки б вистачило сили у природи пручатися цьому? Ймовірно, з огляду на ступінь «цивілізованості» сучасного людства, ненадовго. Отже, найголовніше, хоча й, безперечно, найважче – це сформувати людину не просто екологічно грамотну, але й екологічно мислячу, таку, що живе за екологічними законами. А для цього необхідна система екологічної освіти й виховання.
   Питання екології розглядаються в кожному класі, а вчитель, плануючи уроки, постійно порушує екологічні проблеми. З цих питань написано багато методичних розробок і рекомендацій. Учителі НВК можуть поділитися чималим досвідом як урочної, так і позаурочної позакласної роботи з цих питань, тобто екологічне виховання існує. Ми, учителі, здійснюємо його кожен по-своєму, але, звичайно ж, відповідно до вимог програм. Чим раніше в дитини сформуються стереотипи, погляди, звички, прихильності, тим глибше вони пронизують її психіку й карбуються в її свідомості.

   Світ живого величезний і різноманітний. Не можна охопити неосяжне, вивчити все живе в рамках шкільної програми. А віддати чому-небудь перевагу дуже складно. Адже світ комахи не менш цікавий, ніж світ слона чи лева, а клітина побудована не простіше, ніж біосфера. Однак, вибирати все-таки потрібно. Адже кожна жива істота—це величезний, ще не зрозумілий до кінця світ, у який можна вдивлятись до нескінченності. Вдивлятися, сподіваючись знайти відповіді на питання, розгадати тисячі загадок і розкрити тисячі таємниць, головна з яких є і буде – таємниця самого життя. Отже, збереження життя в усіх його проявах – найважливіше завдання людства, що і є складовою цього життя, а формування людини, яка прагне зберегти життя на Землі в усьому його різноманітті, -- найважливіша мета освіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар